DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Gıda Bilimi
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
CLM 206
Bahar
3
0
3
6
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu dersin kapsamında öğrenciler gıda bilimi, gıda bileşenleri ve kimyasal reaksiyonlar hakkında bilgi sahibi olacaklar ve süt, yumurta, et, sebze ve meyveleri bilimsel olarak öğreneceklerdir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Gıda bilimini kavrayabilecek,
  • Temel kimyayı ve organik kimyayı ayırt edebilecek
  • Proteinler, karbonhidratlar, yağlar, vitaminler ve mineralleri tartışabilecek,
  • Su ve gıda ilişkisini yorumlayabilecek,
  • Enzimleri ve sindirimi ilişkilendirebilecek,
  • Et, süt, yumurta, meyve-sebze, balık gibi ürünlerin kimyasını tanımlayabilecek,
Ders Tanımı Bu ders gıda bilimine giriş yaparak temel kimya kavramlarını inceledikten sonra temel gıda bileşenleri (proteinler, yağlar, karbonhidratlar vb.) tanımlanarak enzimler ve sindirim ders içinde tamamlanacaktır. Son olarak et, süt, sebze ve meyve bilimine değinilecektir.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Gıda Bilimine Giriş, Temel Kimya Gaman P.M. and Sherrington K.B., “The Science of Food”, Chapter 2 Basic Chemistry, 2nd edn., (Pergoman Press, 1996) , 8-25
2 Temel Kimya, temel organik kimya Gaman P.M. and Sherrington K.B., “The Science of Food”, Chapter 2 Basic Chemistry, Chapter 3 Organic Chemistry, 2nd edn., (Pergoman Press, 1996) , 8-40
3 Çözeltiler ve koloidler Gaman P.M. and Sherrington K.B., “The Science of Food”, Chapter 4 Sollutions, Colloids, 2nd edn., (Pergoman Press, 1996) , 41-47
4 Temel Gıda Molekülleri Gaman P.M. and Sherrington K.B., “The Science of Food”, Chapter 5 Carbohydrates, Chapter 6 Fats, 2nd edn., (Pergoman Press, 1996) , 48-60
5 Temel Gıda Molekülleri Gaman P.M. and Sherrington K.B., “The Science of Food”, Chapter 7 Proteins, Chapter 8 Vitamins, 2nd edn., (Pergoman Press, 1996) , 71-105
6 Vitaminler, Mineraller ve Su Gaman P.M. and Sherrington K.B., “The Science of Food”, Chapter 9 Minerals and Water, 2nd edn., (Pergoman Press, 1996) , 105-117
7 Ara sınav
8 Enzimler ve Sindirim Gaman P.M. and Sherrington K.B., “The Science of Food”, Chapter 11 Enzymes, 2nd edn., (Pergoman Press, 1996) , 131-138
9 Tat ve Koku Sistemleri Damodaran S., Parkin K.L., Fennema O.R., “Fennema’s Food Chemistry”, Chapter 11 Flavors 4th edition, (CRC PRess,2008) 753 - 802
10 Gıda Katkı Maddeleri Damodaran S., Parkin K.L., Fennema O.R., “Fennema’s Food Chemistry”, Chapter 12 Food Addtivies 4th edition, (CRC PRess,2008) 803-865
11 Süt – Yumurta McGee H., “On Food and Cooking The Science and Lore of The Kitchen”, Chapter 1 Milk and Dairy Products Chapter 2 Egg, (Scribner, NY, 2004), 7-117
12 Et McGee H., “On Food and Cooking The Science and Lore of The Kitchen”, Chapter 3 Meat, (Scribner, NY, 2004), 118-178
13 Balık ve Deniz Ürünleri McGee H., “On Food and Cooking The Science and Lore of The Kitchen”, Chapter 4 Fish and Shellfish, (Scribner, NY, 2004), 179-242
14 Sebze ve Meyveler McGee H., “On Food and Cooking The Science and Lore of The Kitchen”, Chapter 5,6,7, Edible Plants, Vegetables and Fruits (Scribner, NY, 2004),243-384
15 Dönemin Gözden Geçirilmesi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı
  • Gaman P.M. and Sherrington K.B., “The Science of Food”, 2nd edn., Pergoman Press, 1996, ISBN-13: 978-0080258959
  • Damodaran S., Parkin K.L., Fennema O.R., “Fennema’s Food Chemistry”, 4th edition, CRC PRess,2008, ISBN 9781482208122
  • McGee H., “On Food and Cooking The Science and Lore of The Kitchen”, 2004, ISBN 978-0684800011
Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
4
20
Portfolyo
Ödev
1
10
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
20
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
2
20
Final Sınavı
1
30
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
8
70
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
30
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
1
16
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
4
5
Portfolyo
Ödev
1
5
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
35
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
2
10
Final Sınavı
1
30
    Toplam
174

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır

X
2

Gastronomi alanında iş sağlığı ve güvenliği, yiyecek hijyeni ve güvenliği ile genel iş pratiğinde en iyi uygulamaları gerçekleştirir

X
3

Yiyecek üretimi ve sunumunu ilgilendiren görsel, dokusal ve besinsel öğelere ilişkin verileri yorumlayabilmek, değerlendirir ve karar verir

X
4

Gastronominin kültür ve toplum üzerindeki etkilerini bilir ve buna ilişkin değerlendirmeler yapar

5

Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alır

X
6

Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şekilde aktarır

 

X
7

Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına temel oluşturan gastronomi, tasarım, hukuk ve işletmecilik gibi diğer disiplinlerden yararlanır ve bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olur

X
8

Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına ilişkin teknolojik araçları etkin bir şekilde kullanır

X
9

Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına ilişkin etik değerlere sahip olarak bilgi, beceri ve yetkinliklerini yaşam boyu öğrenme ve sürdürülebilirlik bilinciyle günceller ve geliştirir

X
10

Bir yabancı dili kullanarak Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. (European Language Portfolio Global Scale”, Level B1)

X
11

İkinci bir yabancı dili orta düzeyde kullanır

12

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest